Så använder fotbollsstjärnorna sina Instagram-konton
Hur mycket reklam har de olika stjärnorna på Intagram och vem ägnar sig mest åt välgörenhet? I dagens fotboll kan stjärnorna nå ut direkt till sina fans via egna kanaler i sociala medier. Det har gjort att de största fotbollsstjärnorna har samlat ihop miljontals med följare över hela världen. Till exempel så har Cristiano Ronaldo 114 miljoner följare på instagram, Leo Messi har över 82 miljoner, Zlatan Ibrahimovic över 28 miljoner och Neymar har över 83 miljoner följare.
Men hur använder de egentligen sina sociala kanaler? Vi har valt att kolla på hur fyra utav världens bästa fotbollsspelare använder sina Instagram-konton. Vi har tittat igenom 200 bilder för varje konto och delat upp bilderna i olika kategorier:
- Personligt/selfies: Bilder på endast spelaren i fråga eller egentagna selfies utanför fotbollsplanen.
- Familj: Bilder som innehåller spelare och/eller dess familjemedlemmar i situationer utanför fotbollen.
- Fotboll: Alla fotbollsrelaterade bilder från matcher, träningar, i spelarbussen, prisutdelningar m.m.
- Sponsrat: Alla bilder som antingen är taggade som sponsrade inlägg, hashtags eller uppenbara promotions för egna varumärken eller egenintressen.
- Välgörenhet: Alla bilder som visar upp saker som spelaren gjort för välgörenhet eller andra goda ändamål. Ett bra exempel är om en spelare besöker sjuka barn på ett sjukhus eller delar ut pengar/hjälp till katastrofdrabbade områden.
- Annat: Alla bilder som inte fick plats i någon av ovan kategorier. Vanliga bilder här kan vara på slumpmässiga saker, bilar, klockor, men även bilder utanför fotbollsplanen på spelaren tillsammans med andra människor som inte är deras närmaste familj (vänner, lagkamrater).
Notera att spelarna postar olika mycket på instagram så tidsperioderna som de 200 bilderna tagits från varierar mellan spelarna. Bilderna är tolkade utifrån sitt huvudsakliga syfte och placerade in i kategorier av artikelförfattaren.
Cristiano Ronaldo – 200 Instagrambilder
Med sina 114 miljoner följare på Instagram är han fjärde störst på plattformen i hela världen. Med över totalt 2000 bilder postade behövdes endast drygt 4 månader för att nå upp till 200 bilder.
Cristiano postar främst fotbollsrelaterade bilder men inte långt därefter kommer de bilderna som placerades inom sponsrat/reklam. Cristiano gör reklam för flertalet av sin egna varumärken så som kalsonger, träningskläder och egna hotell men även för stora varumärken som Nike och Herbalife.
Därefter är det relativt jämnt fördelat mellan personliga bilder, familjebilder och annat. Välgörenhetsbilder som kan vara svåra att få ihop många utav slutade på totalt sex bilder.
Leo Messi – 200 Instagrambilder
Leo Messi är en av världens två bästa fotbollsspelare och följs utav över 82 miljoner konton på Instagram. Till skillnad från Ronaldo så postar inte Messi lika aktivt på instagram utan har endast totalt strax över 260 bilder i skrivande stund. Därav är de analyserade bilderna utsprida över flera år av spelarens karriär.
Messi postar främst bilder som är fotbollsrelaterade från matcher, träningar eller prisutdelningar, totalt 66 av 200 bilder. Strax därefter kommer familjerelaterade bilder som är utspridda på hela familjen inklusive andra släktingar utöver sin fru och sina barn.
Därefter är det relativt jämnt mellan bilder som hamnar i Annat-kategorin och personliga bilder/selfies. De flesta bilder som faller under annat på Messis konto är på han själv och lagkamrater i icke fotbollsrelaterade miljöer, ofta på restauranger.
Endast 14 av 200 bilderna klassades som sponsrade och det var enkelt att uttyda de bilderna då de antingen är taggade eller väldigt uppenbart sponsrade. Under välgörenhetskategorin hamnade totalt fem bilder.
Zlatan Ibrahimovic – 200 Instagrambilder
Zlatan Ibrahimovic är Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna och närmar sig slutet på karriären. Totalt följer över 28 miljoner hans instagram-konto i skrivande stund och han har postat totalt 386 inlägg vilket gör att de 200 analyserade bilderna sprids ut över ungefär två års tid.
Zlatan har också varit korsbandsskadad den senaste tiden så de bilder som har postats på hans rehab har fallit under fotbollskategorin. Zlatan taggar i princip också varenda bild med egna hashtags som kan räknas som promotion av egna produkter men för att det skall falla under sponsratkategorin har vi analyserat huvudsyftet med inlägget.
Framförallt postar Zlatan fotbollsrelaterade bilder (rehad inräknat) som var 84 av 200 bilder. De fotbollsrelaterade bilderna innehåller oftast Zlatan själv i matchsituationer, träningsplanen eller i omklädningsrummet.
Därefter kommer de sponsrade inläggen som uppgår till totalt 56 av 200 bilder. De sponsrade bilderna handlar främst om hans egna varumärken: A-Z, parfymen, Zlatan Legends samt även Volvo och Vitamin Well.
Han postar även en del personliga/selfies samt bilder som faller under annat. Familjen syns sällan på Zlatans instagram och kategorin välgörenhet har totalt fem bilder.
Neymar – 200 Instagrambilder
Neymar som precis gjort flytten till Paris och PSG följs av strax över 83 miljoner konton på Instagram i skrivande stund. Han är även den bland de fyra som har postat flest bilder och passerar snart 4000 bilder. De analyserade bilderna har postats inom ett par månaders tid.
Neymars konto postar precis som de andra mycket fotbollsrelaterade bilder, totalt 74 av 200 bilder. Men till skillnad från de andra så hamnar väldigt många bilder under kategorin annat hos Neymar. Detta är för att Neymar postar många bilder tillsammans med andra människor i andra situationer än fotbollsrelaterade. Genom att analysera hans Instagram-konto får man en tydlig bild av att han gillar att vara social och omge sig av andra människor.
De andra bilderna är utspridda som personliga bilder/selfies och familjerelaterade bilder. Lite förvånande var endast 9 av 200 bilder klassade som sponsrade/reklam. För en sådan stor profil som Neymar hade man förväntat sig fler. Välgörenhetsbilderna uppgår till totalt 9 stycken vilket är flest av de fyra stjärnorna.
“En förvånandsvärt låg siffra”
Sammanfattningsvis så kan vi konstatera att samtliga spelare lägger ut väldigt många fotbollsrelaterade bilder, vilket så klart var att förvänta sig.
Men efter det så skiljer det sig en del då Cristiano Ronaldo och Zlatan Ibrahimovic väljer att promota egna varumärken eller stora företag. Leo Messi och Neymar väljer istället för att fokusera på de sponsrade innehållet att ge sitt konto en mer personlig känsla med fler bilder ur deras vanliga liv utanför fotbollen och med familjen.
Neymar var också bäst i klassen när det kommer till välgörenhet med sina 9 av 200 bilder. En förvånandsvärt låg siffra som gärna hade fått vara högre än några få procent av de totala bilderna. Spelarna sitter på stora konton med många följare där de kan göra stor nytta genom att lyfta upp viktiga ämnen och visa sitt stöd.