10 år med alla matcher på TV – Så mycket publik har SHL tappat under dessa år

Emil Jakobsson Publicerat: 20 december 2017

Säsongen 2007-08 börjar Canal Plus sända samtliga matcher från dåvarande Elitserien. Nu 10 år senare ser vi fallande publiksiffror och de halvtomma arenorna vittnar tydligt om SHL:s publikkris.

Men hur stort är egentligen tappet? Vi har tagit fram statistik över de tio åren då samtliga matcher varit tillgängliga på TV som visar på en tydlig negativ trend sett till publik som faktiskt besöker arenorna.

Vi har gått igenom de tio senaste säsongerna av SHL. Däremot bör man komma ihåg att årets siffror är preliminära då bara halva säsongen är spelad. Även om antalet matcher inte spelar någon roll för snittet så brukar det generellt vara mer publik mot våren och mellandagarna är alltid bra publikdagar. Datan för 2017-18 är framtagen den 20:e december 2017 när de flesta lagen spelat runt hälften av säsongens hemmamatcher.

Upp och nedflyttningar påverkar

Att matcherna sänds på TV och numera även via internet är givetvis inte den enda anledningen till att publiksiffrorna sviker men det har givetvis påverkat.

Det som sticker ut är säsongen 2011-12 när bland annat Djurgården lockade storpublik med ett snitt på 7 724 per match och flera lag hade fina trender.

Det stora tappet till 2012-13 kan delvis förklaras av att Djurgården åkte ur och ersattes av Rögle. Att publiksnittet steg 2013-14 kan även delvis förklaras av att Leksand som snittade 6 574 den säsongen ersatte Rögle som åkte ut. Årets publiksiffror påverkas även negativt av att Mora ersatte Leksand som åkte ut 2016-17.

Utökningen till 14 lag sänkte snittet

Värt att notera är även att de branta tappet av publik har kommit sedan 2015-16 när ligan utökades till 14 lag vilket öppnat upp för fler mindre klubbar vilket även syns på publiksnittet.

Jämför man 2007-08 mot 2017-18 har lagen tappat 922 åskådare i snitt per match vilket över en säsong blir nästan 24 000 åskådare per lag.

Samtidigt tjänar lagen mer pengar än någonsin genom det nya TV-avtalet som träder i kraft nästa säsong som ger lagen runt 45 miljoner var per säsong. Frågan är däremot hur lagen ska få publik att komma till arenorna eftersom även TV-produkten blir lidande av tomma hallar utan något publiktryck.